sepahbank
04 مرداد 1401 - 14:40

هیئات مذهبی بهترین مکان برای «جهاد تبیین»

هیئات مذهبی با داشتن مخاطبانی از گروه‌های مختلف مردم و گستردگی در کشور بهترین برای زمینه‌سازی تحقق «جهاد تبیین» هستند.

- اخبار فرهنگی -خبرگزاری تسنیم- محسن رایجی

خبرگزاری تسنیمبا ناکامی دشمن در مقابله با جمهوری اسلامی در جبهۀ جنگ سخت ــ از جمله در جنگ تحمیلی، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین ــ و نیز ناکامی در وضع تحریم‌های اقتصادی، اهمیت جنگ نرم و استفاده از ظرفیت اجتماعی مردم برای شکست انقلاب اسلامی، بیش از پیش برای دشمن نمایان شده و با استفاده از دستگاه تبلیغاتی خود سعی در عادی سازی مفاهیمی دارد که اذهان عموم را نسبت به حقانیت انقلاب اسلامی و بنیان‌های آن مخدوش کند.

در مقابل این تلاش دشمن برای در اختیار گرفتن ذهن مخاطب، رهبر معظم انقلاب راهبرد «جهاد تبیین» را مطرح می‌کند. «جهاد تبیین» اصطلاحی است مرکب از دو بخش که بخش اول آن ــ یعنی جهاد ــ بر تقابل با دشمن دلالت دارد و دیگری ــ یعنی تبیین ــ عرصۀ این جهاد و تقابل را معرفی می‌کند. به عبارت دیگر جهاد تبیین به معنی مقابله با تحریف حقایق از سوی دشمن است که سعی دارد با به هم زدن دستگاه محاسباتی مخاطب، اهداف خود را با جلب سرمایۀ اجتماعی مردم عملی کند. تأکید جهاد تبیین در مقابله با این تحریف، ارائۀ حقایق و زدودن غبار تحریف آن‌ها برای مخاطب است.

لازمۀ جهاد و تقابل در عرصۀ نرم، دست گذاشتن بر نقاطی است که طرف مقابل بر آن‌ها دست گذاشته است. به عبارت دیگر رصد جبهۀ درگیری و شناخت نقاط مورد تهاجم، اولویت‌های این جهاد را برای ما مشخص می‌کند. لازمۀ دیگر تحقق چنین جهادی و نتیجه بخش بودن آن، مخاطب قرار دادن قشر وسیعی از مردم است که نیازمند بسیج شدن دستگاه‌های تبلیغی رسانه‌ای داخل کشور است، چنانچه جبهه مقابل نیز از تمام ظرفیت دستگاه تبلیغی و رسانه‌ای خود در این راه استفاده می‌کند.

در این میان هیئات مذهبی به ویژه در محرم و صفر ــ که به فرمودۀ امام خمینی(ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ــ با داشتن مخاطبانی از گروه‌های مختلف مردم و گستردگی تا اقصی نقاط کشور و نیز با استفاده از عمق نفوذ معارف عاشورا در قلب‌های مردم، چه بسا بهترین زمینۀ تحقق جهاد تبیین هستند و می‌توانند با امتداد صحیح و منطقی معارف عاشورا به نقاط مورد اولویت در عرصۀ این جهاد، با کیفیت‌ترین جهاد فرهنگی تبیینی را ترتیب دهند و چنانچه عامل عمدۀ پیروزی انقلاب اسلامی، استفاده از عرصۀ گسترده و عمیق مجالس و محافل مذهبی بود، می‌توان عامل بقاء آن را نیز از ظرفیت بالای همین مجالس و هیئات دانست.

اهمیت اجتماعات مؤمنین و تذکر اهداف و آرمان‌های اسلامی در این اجتماعات، در قرآن و روایات مورد تأکید قرار گرفته است. تواصی به حق و تواصی به صبر  و نیز روایاتی که مؤمنین را به تجمع در خانه‌ها، دیدار با یکدیگر و احیاء امر اهل بیت علیهم السلام فرا می‌خواند، نمونه‌هایی از این موارد است و هیئات و تجمعات مذهبی، یکی از بهترین زمینه‌های تواصی مؤمنین نسبت به حق و صبر و احیاء امر اهل بیت علیهم السلام را ــ که جز پایداری بر ارزش‌های اسلام ناب و به طور عمده مبارزه با استکبار برای فراهم کردن امر ظهور مهدی موعود (عج) نیست ــ فراهم می‌آورد.

بنابراین انتظار از هیئات مذهبی ــ چنانچه از اسم آن‌ها پیدا است ــ احیاء امر مذهب است و این مهم جز با تعیین نقاط و ارزش‌های مورد تهاجم از سوی دشمن و تبیین حقانیت این ارزش‌ها و دعوت به صبر و پایداری بر این ارزش‌ها در این محافل امکان پذیر نیست و مستلزم بصیرت و آشنایی مجریان و تصمیم گیرندگان در مورد هیئات مذهبی، سخنرانان، شعرا و مداحان با جبهۀ جنگ نرم و درک صحیح آن‌ها از صحنۀ درگیری جبهۀ حق و باطل و اهتمام آن‌ها بر این امر است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 468062